Tätningstestare för topplockspackning XL 60 ml amio-02804
AMI-02804
Täthetättningspackningens huvudtäthetstestare för mätning av CO2-innehåll i kylsystemet. Testaren har skapats för att eliminera misstankar om skador på topplockstätningen och själva topplocket i fordo
Täthetätningstestare för huvudpackningen för mätning av CO2-innehåll i kylsystemet. Testaren har skapats för att eliminera misstankar om skador på huvudpackningen eller själva huvudet i fordon med bensin-, diesel- och LPG-motorer som kyls med vätska. Om tätningsringen läcker och CO2 tränger in i kylsystemet, ändrar reaktionsvätskan färg till gul eller grön. Principen för enhetens funktion är att mäta CO2-koncentrationen - vid ökad koncentration reagerar reaktionsvätskan med CO2 och ändrar färg. Setet innehåller: Reaktionsvätska CO2 60 ml (räcker till 30 tester) Konisk universell adapter 25 mm-55 mm Märrör Svart mätadapter (25 mm-55 mm) ger möjlighet att testa 6 gånger fler olika diameter för kylvätskepåfyllning än testare med en vit adapter. Det gör det möjligt att testa personbilar, lastbilar, dragbilar, grävmaskiner, motorcyklar, gaffeltruckar, etc. Adaptern är tillverkad av en speciell blandning av gummi som är motståndskraftig mot höga temperaturer och tillräckligt mjuk - vilket gör att den passar tätt mot påfyllningshålet och teströret och garanterar 100% täthet under testet. Testinstruktioner: Fyll enheten med reaktionsvätska mellan kamrarna (ca 2 ml). Anslut testaren till expansionskärlets eller kylarens öppning. Starta motorn, öka varvtalet för att öka förbränningstrycket. Lämna motorn på lite högre varvtal och observera reaktionsvätskans beteende. En färgändring från blå till gul eller grön under testets gång indikerar en skadad huvudpackning eller huvudet självt. Efter avslutade tester demontera enheten försiktigt. Testresultat: En färgändring från blå till grön i en dieselmotor indikerar skador på huvudpackningen eller huvudet självt. En färgändring från blå till gul i en bensin-/LPG-motor indikerar skador på huvudpackningen eller huvudet självt. Reaktionsvätskan i blå färg - Ingen CO2 upptäckt i systemet. Säkerhetsinformation: Vid utförande av testet på kylaren måste extra försiktighet iakttas vid avlägsnande av locket på en varm motor och under själva testet - risk för brännskador! Se till att kylvätskan inte blandas med reaktionsvätskan under testet - Testet kan bli felaktigt! Förvara utom räckhåll för barn, tvätta händerna noggrant efter testet!